Μία από τις πιο σοβαρές αποφάσεις που παίρνει σήμερα ένας γονέας είναι η επιλογή του κατάλληλου σχολείου για το παιδί του. Ιδιαίτερα οι γονείς που θέλουν να επενδύσουν στην εκπαίδευση των παιδιών τους, έχουν πολλές επιλογές και ο καθένας θέλει να επιλέξει το καλύτερο.
Ποια κριτήρια πρέπει να έχει ένας γονιός στην επιλογή του σχολείου;
Για να πάρει κάποιος τη σωστή απόφαση, πρέπει να αναρωτηθεί αναφορικά με τις προσδοκίες του από ένα σχολείο. Οι επιλογές είναι πολλές. Έχει τη δυνατότητα να επιλέξει αυτό που είναι πιο κοντά στο σπίτι του ή ένα άλλο που έχει πολύ ωραίες εγκαταστάσεις. Έχει τη δυνατότητα να επιλέξει κάποιο με πάρα πολλά τμήματα ανά τάξη ή ένα άλλο που είναι οικογενειακό. Υπάρχουν σχολεία που έχουν πολύ δυνατό Σύλλογο Αποφοίτων (καλή κοινωνική δικτύωση) και άλλα που δημιουργούν πολύ ισχυρούς επαγγελματικούς δεσμούς μεταξύ των γονέων. Υπάρχουν παραδοσιακά σχολεία και σχολεία που στοχεύουν στο αύριο.
Τι να επιλέξει κανείς ανάμεσα σε τόσες πολλές και διαφορετικές δυνατότητες; Για να βρει κάποιος το καλύτερο σχολείο για το παιδί του πρέπει πρώτα να αναλογιστεί «Τι είναι το σχολείο;»
Το σχολείο είναι η φιλοσοφία του και οι άνθρωποί του. Για να διαλέξει κάποιος το κατάλληλο σχολείο, πρέπει να γνωρίσει το τι ακριβώς πρεσβεύει κάθε σχολείο. Πρέπει να διερευνήσει αν η φιλοσοφία του ταιριάζει με τον τρόπο που θέλει να μεγαλώσει το παιδί του. Ένα ιδιαίτερα αυστηρό σχολικό πλαίσιο δεν ταιριάζει σε παιδιά που έχουν μάθει να τα χειρίζονται στο σπίτι τους με σεβασμό. Όταν το παιδί στο σπίτι του έχει μάθει να λέει τη γνώμη του και αυτή να γίνεται σεβαστή, είναι σημαντικό ο γονέας να βρει ένα σχολείο όπου η ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού να είναι θεμέλιος λίθος στη φιλοσοφία του.
Το δεύτερο σημαντικό στοιχείο ενός σχολείου είναι οι άνθρωποί του. Ίσως και το σημαντικότερο. Το παιδί θα είναι μαζί τους τουλάχιστον έξι ώρες την ημέρα. Από αυτούς όχι μόνο θα διδαχθεί αλλά και θα καθοδηγηθεί για το πώς θα αντιμετωπίσει προβλήματα της καθημερινότητας, πώς θα διαχειριστεί μία σύγκρουση, πώς θα φτάσει μόνο του σε κάποια συμπεράσματα. Το προσωπικό του σχολείου, ιδιαίτερα για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού, είναι άνθρωποι-πρότυπα που θα βρίσκονται δίπλα του συνέχεια.
Ο γονέας μιλώντας με το προσωπικό του σχολείου πρέπει να αποκτήσει αίσθηση ασφάλειας. Πρέπει να νιώσει ότι θα αφήσει σε σίγουρα χέρια το παιδί του, ότι οι άνθρωποι αυτοί θα νοιαστούν για το παιδί του σαν να μην υπάρχει κανένα άλλο στο σχολείο.
Ένα τρίτο ιδιαίτερα σημαντικό σημείο είναι η διάθεση των εκπαιδευτικών να αναπτύξουν μια πραγματική σχέση με τους γονείς. Πρέπει κάποιος να σκεφτεί ότι για έξι χρόνια το παιδί θα αναπτύσσεται δίπλα τους. Είναι άνθρωποι που θα νοιαστούν να αναπτύξουν μια σχέση αλληλεπίδρασης με τον γονιό; Πολλά γεγονότα θα συμβούν στη ζωή ενός παιδιού σε αυτά τα έξι χρόνια, γεγονότα ευχάριστα, δυσάρεστα ή δύσκολα διαχειρίσιμα. Το σχολείο πρέπει να έχει στον πυρήνα της φιλοσοφίας του την πραγματική σχέση με την οικογένεια. Ένα παιδί είναι και η οικογένεια που το περιβάλλει.
Ιδιαίτερα για τους μαθητές του Δημοτικού, είναι σημαντικό το σχολείο να έχει μέγεθος που να επιτρέπει στο παιδί να γνωρίζει όλο το προσωπικό και το προσωπικό να το γνωρίζει με το όνομά του. Τα παιδιά του Δημοτικού έχουν συναισθηματικά την ανάγκη να είναι αναγνωρίσιμα, να απευθύνονται σε ανθρώπους που γνωρίζουν όταν παραστεί ανάγκη. Όλοι οι εκπαιδευτικοί αλλά και το προσωπικό πρέπει να γνωρίζουν τον μικρό μαθητή έτσι ώστε να ενημερώνουν τον δάσκαλό του αν το δουν μοναχικό ή δυσαρεστημένο στο διάλειμμα, ή αν εντοπίσουν συμπεριφορά που χρειάζεται παρέμβαση.
Η πορεία του παιδιού μέσα στο σχολείο είναι μοναδική αλλά δεν πρέπει να είναι μοναχική. Οι δάσκαλοί του πρέπει να είναι πολλά περισσότερα από τους ανθρώπους που το διδάσκουν. Αυτό είναι το σημαντικότερο κριτήριο όλων.